onsdag 22. august 2007

Erfaringer fra USA

Etter å ha lest denne artikkelen på Utdanningsforbundets nettsider, tenkte jeg at det kunne være en passende sak å skrive om i mitt første (ordentlige) innlegg.

Saken er altså den at alle elevene på Liverpool Highschool i delstaten New York i USA har hatt bærbare PC-er i sju år. Skolen må regnes som et flaggskip når det angår bruk av bærbare datamaskiner i skolen. Nå har skolen besluttet å låse inn alle PC-ene for å redusere tiden som kastes bort på at elevene bruker datamaskinen til ting de ikke skal. Lærerne skal ha uttrykt stor frustrasjon, og skolen har nå skiftet motto fra "Teknologien først" til "Det akademiske først".

Spørsmålet som er interessant å stille seg i denne sammenhengen er om dette er de samme erfaringene som norske lærere vil sitte igjen med om noen år. Jeg tror at norske lærere vil få de samme utfordringene med elever som f.eks surfer på nettsider som facebook, sjekker mail etc. Det må nok også på norske skoler settes inn ressurser for å hindre at elever får tilgang til deler av skolens nettverk som de ikke skal ha tilgang til. Å tro noe annet vil etter min mening være naivt. Hvor stort problem dette er nødt til å ende opp som, må det likevel finnes mer enn en mening om. Personlig tror jeg at enkle grep kan gjøres for å redusere problemet med at elevene bruker PC-en til andre ting enn det den skal brukes til i skoletiden. Det kan da heller ikke regnes som et problem som inntraff først for 7 år siden at amerikanske elever bruker tid på andre ting enn det læreren helst skulle ønske at de gjorde.

7 kommentarer:

Lisa E. H sa...

Det var et kjempeinteressant innlegg du hadde, og jeg må vel si meg enig med deg i at elever har vel til all tid brukt tid på ting de ikke skal på skolen, enten det gjelder bruk av IKT eller "misbruk" av tid i øvrige fag.

Anonym sa...

Hvilke helt avgjørende sider ved læring og pc-bruk er ikke med i fortellinga fra USA?

Caroline sa...

Jeg tror at du sikter til at poenget med å ha PC'er tilgjengelig på skolen, ikke er at den skal erstatte alt i skolehverdagen, men at den skal brukes når det er hensiktsmessig og åpner for muligeter som en ellers ikke ville ha hatt Dette snakket vi jo om på 1. samling. Det kan jo tenkes at dette problemet har oppstått i USA fordi lærerne ikke har vært klare på når de skal bruke PC og når de ikke skal det, og at PC'ene bare har stått framme hele tiden. Da er det klart at det lett blir mye ufornuftig bruk av dem i skoletiden.

Caroline sa...

For å underbygge min siste kommentar viser jeg til dette sitatet fra s. 233-234 i Ole Erstads bok "Digital kompetanse i skolen": "Digital kompetanse er kommet for å bli og ikke en midlertidig trend som lærere kan håpe vil forsvinne om en stund. Derfor blir det viktig å få på plass den nødvendige kompetansen, slik at lærere ser tydeligere hvordan bruken av IKT kan styrke læringsarbeidet i skolen, og få en klarere formening om når og til hva teknologien kan brukes, og når og til hva den ikke bør brukes"

Anonym sa...

Det du skriver i kommentarene til kommentaren min er relevant og godt. Du nevnet når og til hva IKT skal brukes. Også hvordan er viktig. Bruk av IKT utfordrer f. eks. formidlingspedagogikken. Er læring overføring av kunnskap eller en produktiv prosess i samhandling med andre for å skape mening?

Caroline sa...

Riktig svar = Læring er en produktiv prosess i samhandling med andre for å skape mening.

Det er litt interessant hvordan jeg som student, og hvordan elever også, svarer det de tror læreren mener er riktig svar. Ikke det at jeg er uenig med deg. Jeg bare kom til å tenke på det, for jeg følte spørsmålet var ledende:)

Hilde sa...

Mye av skepsisen rundt det å jobbe med IKT i skolen ligger i manglende kunnskaper og ferdigheter. Da er det lett at negative holdninger til bruk av IKT blomstrer.
I kjølvannet av Kunnskapsløftes vektlegging av IKT, bør det også bli et krav til alle lærerene om at de lærer å nyttigjøre seg IKT å en hensiktmessig måte. Samt at det styres hvor elevene har tilgang til å ferdes.
I dag ser vi dessverrre at bruk av data og internett, mest blir brukt som "belønning". Og at lærerne ofte blir styrt av elevene, fordi elevene sitter på større kunnskaper og ferdigheter enn læreren.