mandag 24. september 2007

"Kampen om Herkules"

Jeg er veldig glad i å spille dataspill, og det er jeg ikke alene om. Digitale læringsressurser og interaktive spill er en gyllen mulighet til å vekke elevers interesser for f.eks. miljøspørsmål.

Kampen om Herkules er et godt eksempel på en slik digital læringsressurs. I spillet må elevene ta beslutninger vedrørende utbyggingen av det fiktive oljefeltet Herkules, og her vil elevene oppdage at det er mange hensyn som skal taes. Spillet har flere mulige utfall, der hvert utfall er avhengig av de beslutningene elevene tar.

"Kampen om Herkules er utviklet av MediaFarm AS i samarbeid med OLF, Utdanningsdirektoratet, NRK, Norsk Oljemuseum, Norsk Teknisk museum, Oljedirektoratet, Natur og Ungdom og Rogaland Fylkeskommune." (http://www.olf.no/kompetanse/aktuelt/?50371 sist besøkt: 24.09.07)

Spillet er tilgjengelig gjennom NRK, og jeg har sendt mail til dem og bedt om å få prøve spillet. Jeg gleder meg allerede! Hvis du også vil prøve spillet kan du sende en mail til NRK på herkules@nrk.no eller ta kontakt med meg. Regner med å skrive et innlegg om spillet etter at jeg har prøvd det!

2 kommentarer:

Lisa E. H sa...

Jeg vil svært gjerne høre hva du syns om spillet når du har prøvd det. Jeg har selv lest om det i Utdanningsbladet og syntes det hørtes spennende ut. Jeg mener å huske at det var beregnet på elever på videregående, i allefall det som var omtalt i Utdanningsbladet, men det kan så godt hende jeg forveksler det med et annet spill jeg har lest om i det samme bladet. Uansett er det sikkert mulig å bruke spillet i slutten av ungdomsskolen også. Derfor er jeg interessert i å høre fra deg når du har fått prøvd det ut.

Caroline sa...

Lisa: Jeg har skrevet et eget innlegg om hvordan det gikk når jeg prøvde spillet, så det kan du lese om der.

Kampen om Herkules er beregnet for bruk i videregående skole, men jeg vet at det finnes et annet lignende spill som heter Oilsim, så det kan også være det du har lest om.