For de av dere som engasjeres av debatten, og som ikke har lest Kjell Atle Halvorsens svar til Eidsvåg på bladet Utdannings nettsider, tipser jeg dere herved om artikkelen nå: Her finner dere den!
Jeg nikket mer enn én gang når jeg leste Halvorsens svar, og jeg stiller meg på samme side som ham i denne debatten. Spesielt likte jeg disse poengene:
- "Husk også at det ikke er alle som nyter boka med samme kontemplative fryd som noen av oss gjør. Ikke alle finner det like lett å dekode skriftspråkets abstrakte mysterier, verken for å hente informasjon fra trykt tekst, eller gi uttrykk for egne tanker i skrift. Elever som strever med lesing og skriving, får nå tilgang til mer varierte informasjonskanaler og uttrykksformer."
- "For det tredje får skolen en mer integrert plass i samfunnet. Skolen oppfattes ofte som et samfunn i samfunnet, og skolens aktiviteter har ikke nødvendigvis gyldighet ut over seg selv. Elevene skal fortsatt lære multiplikasjonstabell og engelske gloser, men de skal også bli kompetente borgere i eNorge."
- "Skal vi få mer kunnskap igjen for millioninvesteringene i ikt til skolene, kan vi ikke fortsette å undervise som før, bare med pc på pulten og strøm på tavla. Ny teknologi framtvinger ny praksis og ny organisering av denne praksisen. Skolen kan ikke fortsette som om boktrykkerkunsten var siste nytt i undervisningsteknologi. Ny teknologi + gammel praksis = svært kostbar gammel praksis."
- "Vi skal selvfølgelig ikke stenge barna inne bak dataskjermen i en ”kunstig og steril verden” hvor ingen vind blåser, ingen bølger ruller og ingen fugler synger – Eidsvågs skrekkvisjon av det ”digitale klasserommet”. Selvfølgelig skal elevene ut i skogen og ned fjæra også; de som har muligheten til det. Men det var ikke mye bølgeskvulp og fuglesang i de høyst analoge klasserommene vi en gang frekventerte på Trondheim Katedralskole heller."
1 kommentar:
Utmerket at du viser oss sentrale ”posisjoner” i debatten om IKT. De som mangler redskapskompetanse (i IKT eller noe annet, f. eks. friluftsliv) har nok ikke tilstrekkelig forståelse for hvordan IKT (eller uteskole) kan stimulere læring. Uansett må det være et pluss med et mangfold av inn- og uttrykksmåter.
Legg inn en kommentar