Nå har jeg testet ut Kampen om Hercules, og jeg syntes at det gikk ganske bra!
Først vil jeg si at det virker som om det ligger et grundig arbeid bak spillet. Spillet virker troverdig, og belyser alle tenkelige sider av saken. Først får vi presentert Tom og Maria som bor i hver sin bygd, en bygd ute i havgapet og en innlandsbygd. Begge bygdene vil bli påvirket av beslutningen som skal taes til slutt: utbygging eller ikke. Spillet er delt i en rekke scener der elevene, som arbeider i grupper, skal gjøre en oppgave ved slutten av hver scene. I løpet av hver scene må man delegere oppgaver mellom medlemmene av gruppen. Noen må passe telefonen og sjekke epost. Andre må "ut i felten" å besøke bygdene" Andre igjen må holde seg oppdatert på ulike nettsider. På den måten setter elevene seg inn i de ulike aktørenes synspunkter. I telefonsamtalene er det lagt opp til at elevene må velge hvilke spørsmål de skal stille, noe som jeg mener er bra. Elevene må tenke igjennom hva de er ute etter å finne ut, og stille spørsmål deretter.
Problemet jeg støtte på når jeg testet spillet, er av praktisk art. Det er meningen at læreren logger seg på en maskin der han starter og avslutter de forskjellige scenene. Elevene logger seg så på egne maskiner og velger hvilken gruppe de skal være med på. På grunn av dette ble det mye å holde styr på. Jeg opplevde også at det var en ting jeg ikke klarte å finne fram til - nemlig hvordan man besøkte de forskjellige bygdene. Jeg ble sittende fast i vinduet der man kunne ringe og svare telefonen, sjekke og sende epost og lese nettsider. Jeg klarte rett og slett bare ikke å finne det, og jeg letet overalt. Om dette hadde noe med antall personer som var innlogget, vet jeg ikke, men det var jo selvsagt litt synd.
Vi kan kanskje prøve spillet på en samling for å sjekke om det bare var noe med innloggingen eller om det er en feil i spillet. Hvis det er noen av dere andre som har lyst til å teste spillet selv, så må dere gå inn på nrk.no/herkules og sende en mail til hun som er nevnt på siden der. Da får dere passord og brukernavn til bruk i påloggingen.
søndag 30. september 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar